Obertura
En els anys 90, en el barri obrer on vaig créixer, les activitats
esportives dels meus companys estaven polaritzades entre el futbol i el bàsquet
(bé, algunes nenes feien gimnàstica rítmica, però poques). Els esports minoritaris
eren grans desconeguts, i tota la meva experiència amb l’esport competitiu quedava
reduïda a veure’n algun partit al pati de l’escola els dissabtes al matí.
Les meves tardes d’infantesa i adolescència les vaig passar al Conservatori
Superior de Música estudiant l’àlbum d’Anna Magdalena de Bach o repetint els
preludis de Béla Bartók.
Quedi clar, per tant, que la meva visió sobre l’esport escolar i formatiu
és una mirada poc contaminada per l’experiència pròpia o per l’acumulat de tota
una vida.
Recitatiu
Feia temps que no esperava en la consulta del pediatre i havia oblidat el
cartell que hi ha a la porta 3, Fes esport, fes salut. Esgrogueït pel
temps que fa que hi és m’ha interpel·lat d’una manera molt diferent
de com ho va fer fa uns anys.
Llavors, el llegia amb la il·lusió que l’esport formatiu entre infants i
adolescents afavoria innegablement l’autoestima, l’empatia, l’esforç, la
responsabilitat i moltes coses bones més.
Amb els dos fills embolcallats en una mena de farcell, en la mateixa sala
d’espera que avui, em repetia que l’esport havia de ser per a ells el pilar
educatiu que jo no vaig tenir. Perquè, sense dubte, l’esport creia (i crec) que
és una eina educativa potentíssima i m’hi abocava sense veure-hi fissures.
És ara, alguns anys després i amb moltes hores acumulades a pavellons,
entrenaments, reunions i esdeveniments esportius que he percebut que l’esport
també pot ser molt pervers.
Ja fa temps que he detectat una baixíssima educació emocional per part d’alguns entrenadors o tècnics esportius que evidencien una falta greu d'autocontrol en situacions de tensió o conflicte. Que aïllen els infants de les seves circumstàncies personals i esperen que en
el terreny de joc siguin infal·libles. Entrenadors que separen els jugadors
entre els bons, que juguen, i els dolents, que acompanyen, que fan de comparsa,
i això en els millors dels casos. En d’altres, els no-bons, no compten. Són
invisibles. I el més greu és la subtilesa amb què creuen que els classifiquen,
com si semblés que no.
He parlat amb famílies que han hagut de bregar amb entrenadors que etziben
als infants que són inútils, que no tenen esperit guanyador i que no arribaran
enlloc a la vida (enlloc!). Entrenadors
que no saben comunicar, que no saben explicar allò que esperen dels seus
esportistes i n’incrementen la inseguretat, i després (aquests) són castigats per no entendre
un missatge que s’havia d'entendre sense ser dit.
He viscut discriminacions gordofòbiques i he escoltat crits que s’enfilen
des de les banquetes fins a més enllà dels recintes esportius. I no.
L’esport formatiu no és això. L’esport formatiu ha de donar cabuda als
bons, als dolents, als forts, als febles, als prims, als grossos, als que
tindran un futur esportiu, i als que no. Perquè si l’esport és salut, ha de ser
democratitzador i ha d’estar liderat per persones que assumeixin aquesta
consigna sense condicions.
De no ser així, l’esport és un espai poc segur, que tritura i segrega, que
afebleix i que discrimina.
Desenllaç
Reconec els contraarguments de moltes famílies que diran que quina
mirada tan naïf, que l’esport és i sempre ha estat així, competitiu,
exclusiu, i que per això hi ha grups per nivells (tu que jugues a l’A o
al D?) i que prou discursets d’educació postmoderna.
Doncs, no. Això no va de privilegis ni de cursileries, això va de creure en
la necessitat que l’àmbit educatiu acompanyi la competició esportiva. Que
tothom entengui que el nen que no està convocat en un partit o que en juga 3
minuts, aquell que se sent marginat (sí, marginat), és el mateix infant que dilluns haurà de de resoldre una divisió de fraccions o haurà de tenir el valor d’exigir
que el respectin al pati.
Que l’esport és una baula d’una cadena llarguíssima que pot contribuir molt
favorablement a l’equilibri maduratiu dels infants i joves, però, compte!, no
és una atribució directa, cal vetllar perquè les conductes dels equips
esportius hi ajudin.
Els entrenadors i tècnics, tots, han de concebre que les seves actituds i decisions comporten emocions associades que poden ser indigeribles per als infants. Hi han de parlar, amb ells i amb les famílies. Perquè són comunitat, perquè són xarxa, perquè són equip. I perquè només així es pot percebre el sentit real i etimològic de la paraula competir (del llatí com- i petere; anar junts a algun lloc).
No hauria de ser un secret que els adults, famílies i clubs esportius, estem units per un pacte inviolable, que els joves no abandonin la pràctica esportiva, que no els sigui un pes.
El món va pel pedregar i no és just ni equitatiu, però
en l’esport, com en els drames operístics en tres actes, si no hi ha espai per
a tothom, el desenllaç és irrevocable. Perquè sense esport, no hi ha salut, oi?
Epíleg
Mereixen una menció especial els tècnics esportius que han entès que tenen
un efecte molt profund sobre la salut mental dels joves que tenen en els seus
equips, en les seves banquetes. Que s’han format i han entès que cada infant és
un món i que estan condemnats a arribar-hi des de la tranquil·litat i la
confiança. El marcador arriba després.
Cap comentari
Publica un comentari a l'entrada